dinsdag 27 februari 2018

Prijzen voor Conquistador, recensies voor Kartaalmon en nieuwe bundels

Ik dacht dat de winter een rustige tijd zou worden wat schrijfactiviteiten betreft. Per slot van rekening waren er in januari en februari geen festivals of comic cons. Maar niets bleek minder waar. Ik heb weer veel te vertellen. Zo verscheen op 13 februari de bundel 'Tenenkrommende verhalen' van St. Fantastische Vertellingen, met dertien (hoe kan het ook anders) verhalen die de lezer de rillingen over de rug jagen, van de beste horror en fantasyauteurs van Nederland. Van mij was het verhaal 'Slaap der rechtvaardigen' opgenomen: een verhaal waarin een astronaut in slaap wordt gebracht om naar een andere planeet te reizen, maar het verloopt allemaal net iets anders dan hij had verwacht. 'Tenenkrommende verhalen' is te bestellen op de site van St. Fantastische Vertellingen.
Hetzelfde weekend kwam de bundel 'Historische verhalen, verzamelbundel II' uit van uitgeverij Historische Verhalen. Een leuke bundel met verhalen uit alle periodes van de wereldgeschiedenis. Er staan van mij twee verhalen in deze bundel. Het openingsverhaal 'De dodo en de domineeszoon', dat zich afspeelt in het Natuurhistorisch Museum van Oxford en 'De pastoor en de leviathan', gesitueerd tijdens de middeleeuwse St. Lucia-vloed. Allebei voorzien van historische achtergrondinformatie. De bundel is hier te bestellen.
Het was ook weer tijd voor een nieuw nummer van het blad Fantastische Vertellingen. Dit keer zonder verhaal van mij, maar wel met vier recensies van mijn hand over recente Nederlandstalige publicaties, en een keur aan leuke verhalen, strips en artikelen. Een abonnement is het overwegen natuurlijk zeker waard. En ik heb van de uitgever gehoord dat in nummer 47, dat uitkomt in september dit jaar, mijn verhaal 'De zwarte schim' zal worden opgenomen, compleet met een door mij gemaakte illustratie.
Wat heel leuk was, was dat mijn verhaal 'De cactus liep voorbij' verscheen op SF-website De Futurist. In dit verhaal moet een expeditie zien te overleven op een bijzondere planeet, die nogal wat uitdagingen opwerpt ... Ten slotte plaatste ik mijn verhaal 'De Reddingsboot' op Sweek en wie zich op die website heeft ingeschreven kan het gratis lezen. In dit verhaal stort tijdens een storm een bijzondere meteoor neer in de Poolzee ...

Allemaal leuke nieuwtjes. En daar bleef het de afgelopen maanden niet bij! Fantasywebsite 'Ik hou van horror, fantasy en spannende boeken!!!!' van recensente Tazzy Jenninga organiseerde een verkiezing voor de beste boeken uit 2017. Er waren twee rondes, een waarin de jury boeken selecteerde en de beste koos per categorie en een waarin de volgers van de facebookpagina van Tazzy hun stem mochten uitbrengen. De jury koos unaniem mijn SF-bundel 'Conquistador' tot beste boek in de categorie SF, en mijn boek 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' tot een van de acht beste fantasyboeken. In de publieksverkiezing eindigde 'Conquistador' opnieuw bovenaan in de categorie SF, met een ruime marge. Voor mij bewijs dat goede SF echt wel gewaardeerd wordt in Nederland. Ik was er blij mee.
Net zo was ik blij met de recensies die 'De Krakenvorst, boek 2: Kartaalmon' de afgelopen maanden kreeg. De eerste was van Saphira Keurhorst. Zij schreef dat ze het 'een heerlijk, fantasierijk en avontuurlijk boek' vond. Geekwebsite Fantasize was ook positief: 'Johan Klein Haneveld schrijft verhalend en wel zodanig, dat je het idee hebt dat je zelf met Frelik naast je op pad bent. Soms voel je de spanning zelfs op je afkomen. De verbazing van De Wurg – die bij een knappe verdedigingsactie ineens stilstonden – is duidelijk voelbaar.' Daniël de Wolf stak zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken: 'Naast het bedenken van een fictieve wereld met verschillende rassen, laat Johan verschillende verhaallijnen parallel aan elkaar lopen en samenkomen en stuwt hij het verhaal naar een geweldig spannende finale. De veldslag die daar plaats vindt is heel beeldend beschreven en ik kan alleen maar hopen dat ene Peter Jackson dit ooit onder ogen komt. Wat het verhaal echter nog fascinerender maakt, is de diepere laag van de karakterontwikkelingen van de drie hoofdrolspelers Tarid, Alecia en Frelik. Alle drie zijn zij op een eigen missie, alle drie maken goede en foute keuzes en alle drie worden ze volwassen.' 
Op de blog Drukinkt verscheen ook een recensie: 'Ik vond het eerste deel fijn lezen, maar dit tweede deel vond ik nog iets beter. De hevige actie maakte het voor mij bijzonder spannend en tegelijkertijd dwingt de actie de personages tot keuzes die hen als karakter laten groeien. Een heerlijk slot van het tweeluik.' Adinda Volkers had wel een paar kritiekpuntjes, maar schrijft: 'De personages worden in dit deel voor echte keuzes gesteld, en in tegenstelling tot het vorige deel krijgen we meer mee van hun inwendige worstelingen, waarbij ze soms hard hun neus stoten of merken dat ze hoe dan ook keuzes moeten maken, ongeacht de uitkomst. Kortom, in dit deel maken de personages een ontwikkeling door en worden ze volwassen. Dat alleen al maakt dit deel veel sterker dan het vorige.' 
En Tom Kruijsen op Totem prijst de thrillerachtige spanning in mijn verhaal: 'De spanning die in het eerste deel al volop aanwezig was, wordt hier nog verder opgeschroefd. Door net als er iets gebeurt van perspectief naar perspectief te springen blijf je op het puntje van je stoel zitten.'

Ondertussen kwamen er ook nog recensies online van het eerste boek uit het tweeluik, 'De Krakenvorst, boek 1: Keruga'. Bijvoorbeeld op Drukinkt: 'Wat ik fijn vind, is dat de schrijver laat zien dat er meerdere kanten aan een verhaal zitten. Met name de priesteres Alecia komt er al snel achter dat de leer waar zij mee is opgegroeid, ook op andere manieren geïnterpreteerd kan worden. Dat er meerdere manieren blijken te zijn om de wereld te bekijken, is iets wat alle hoofdpersonages moeten leren. Hun wereld wordt overhoop gegooid als hun overtuiging niet geheel waar blijkt te zijn. Hierdoor werd mijn aandacht vastgehouden.' Maar ook op Boekenvirus verscheen een enthousiaste recensie: 4,5 sterren! 'Keruga is een goed uitgewerkt en doordacht verhaal. Het heeft diepgang en dompelt je onder in een nieuwe wereld. Het boek verdient een plekje in ieder fantasylezer zijn boekenkast.' Ten slotte was er een 5 sterren-recensie van Ferry Visser. Hij vond spirituele diepgang in mijn verhaal, met verbindingen met het Bijbelboek Hooglied. Verder geeft hij aan dat het boek een persoonlijke favoriet van hem is geworden. 'Het wordt tijd dat alle lezers in Nederland het werk van Johan Klein Haneveld gaan omarmen.'
En ten slotte kreeg 'Conquistador' nog een mooie beoordeling van website De Futurist: 'De bundel bestaat uit twaalf korte verhalen, waarvan het titelverhaal 'Conquistador', het verhaal 'De Klim' en 'Afdaling' onze favorieten zijn. Toegegeven: hard sciencefiction is niet altijd lekker weg te lezen. Soms mis je toch voorkennis van wetenschappelijke termen en blijft de situatie wat vaag - voor een wetenschapsleek als ik in ieder geval. Maar dan gooit Johan er een wending in waardoor de omgeving helder wordt, de spanning oploopt en je met zweethandjes de bladzijden omdraait. En zo zuigt hij je in een wereld voorbij 'de grenzen van tijd en menselijkheid', zoals op het titelblad beschreven. En dat is wat goede sciencefiction doet, óók in het Nederlands.'

Verhalen waren niet het enige dat de afgelopen maanden van mijn hand verscheen. Ik schreef ook weer twee columns voor geekwebsite Fantasize. Allebei stonden ze in het teken van mijn nieuwe fantasyroman. In de eerste vertel ik wat mijn vijf favoriete fantasyromans zijn van dit moment. Met een bonus zesde plaats voor enkele Nederlandse fantasyboeken. En in de tweede vertel ik over het boek 'Duncton Quest' van William Horwood, dat het enige boek was waar ik ooit een traantje bij moest wegpinken. Ik bekijk in deze blog hoe Horwood erin slaagde me zo met mollen te doen meeleven.
De Stichting ter bevordering van het fantastische genre plaatste een blog van mijn hand over het leven in de stad van de toekomst. Mensen zijn namelijk niet de enige dieren die in de grote steden leven. Ook vogels en insecten maken gebruik van de door ons gemaakte leefomgeving en passen zich erop aan. Deze blog schreef ik omdat ik ben gevraagd op de 'Dag van het fantastische boek' op 14 april aanstaande een workshop te geven over 'worldbuilding' en dan met name van de stad van de toekomst. Je bent er van harte voor uitgenodigd! Verder vertelde ik op de blog Lookie Books over drie boeken die ik bij de lezer aanbeveel (natuurlijk kon ik het niet laten er een nog een bonusboek aan toe te voegen).  
Met het verschijnen van een nieuw boek krijg ik ook regelmatig de gelegenheid aan interviews mee te werken. Zo kwam ik op de radio in het programma van Eefke Boelhouwers (hier terug te luisteren) en op Banger Sisters verscheen een lang interview over hoe ik ooit ben gaan schrijven, de inspiratie achter 'De Krakenvorst', de ontvangst van 'Boek 2: Kartaalmon' en mijn plannen voor de toekomst. Ook op De Futurist verscheen nog een kort interview met mij over mijn favoriete boeken, films en TV-series en mijn beeld van de toekomst. 


Ik heb ook weer lekker geschreven aan nieuwe verhalen. Zo schreef ik een kort verhaal van 1000 woorden voor een verhalenwedstrijd georganiseerd rond de Dutch comic con in Maart, en een wat langer verhaal voor een wedstrijd rond het thema 'Deadline' van uitgeverij LetterRijn. Daarnaast ben ik deze maand begonnen met een korte roman, getiteld 'De groene toren'. Als tiener schreef ik ooit een boek met dezelfde titel, maar in een vlaag van godsdienstwaanzin gooide ik het getypte manuscript weg. Daar heb ik altijd spijt van gehad. Vorig jaar bedacht ik me dat ik het idee achter dit verhaal kon gebruiken om over zaken te schrijven die in onze tegenwoordige wereld spelen. Nu ben ik het dus opnieuw aan het uitwerken en ik moet zeggen: ik ben er trots op. Het is een uitdaging, want het is anders dan mijn andere boeken tot nu toe, maar dat maakt het ook leuk. Na een maand ben ik met 18.500 woorden bijna op de helft. Mijn vrouw, die meeleest met het verhaal, vindt het beklemmend en emotioneel sterk, met sympathieke karakters in een bedreigende, maar actuele wereld. Waarschijnlijk ga ik het als het af is aanbieden aan uitgeverij Macc.

Wat ook leuk is om te vermelden is dat er dit jaar niet twee boeken van mijn hand zullen uitkomen, maar drie. St. Fantastische Vertellingen gaat een mini-boekje uitgeven met daarin twee verhalen van mij met een aan insecten gerelateerd thema: 'Mieren en sprinkhanen'. Het bevat een van de eerste SF-verhalen die ik ooit schreef (natuurlijk wel wat opgepoetst) en een recenter verhaal van mijn hand. Natuurlijk komt in september mijn bundel 'Het teken in de lucht' uit bij Godijn Publishing, als onderdeel van Boek10. Weer iets om trots op te zijn! En ook komt dit jaar mijn SF-roman 'De afvallige ster' uit bij Macc. Ik heb de cover al gezien en het is een plaatje. Hou de facebookpagina van Macc in de gaten. Er komt een leuke wedstrijd. Als je uit drie mogelijke covers kunt raden wat de cover wordt van de 'De afvallige ster', maak je kans op een boekenpakket van Macc! 
Er komen verder nog een paar leuke projecten aan. Zoals de bundel 'Achterblijvers' van Godijn Publishing, gebaseerd op de eerste SF- en fantasyverhalenwedstrijd van deze uitgever. Ik ben een van de juryleden en mag het openingsverhaal van de bundel schrijven. Er zijn al een aantal inzendingen binnen, maar er mogen er nog meer komen! Hou je niet in, maar schrijf een verhaal van 2.500 tot 3.000 woorden over het thema 'Achterblijvers' en win een van de mooie prijzen of een plek in de bundel! De bundel komt uit tijdens Keltfest, op 26 en 27 mei dit jaar. 
Van Star Trek-vereniging 'The Flying Dutch' kreeg ik bericht dat mijn verhaal 'De ijzeren heuvel' dit najaar wordt gepubliceerd in het clubblad. Dat is erg leuk! Verder hoorde ik van uitgeverij Macc dat de bundel met korte verhalen van de schrijvers van Macc ook nog uitkomt dit jaar. Daarin kunnen jullie mijn verhaal 'Symbiose' vinden. Van de schrijvers van Godijn Publishing komt ook een bundel, die op 29 september gaat uitkomen, tegelijk met de boeken van Boek10, en daar ga ik ook aan meewerken. En Godijn Publishing organiseert een schrijfwedstrijd rond de Boek10-dag waar ik een verhaal voor ga opsturen, dus misschien kom ik dan ook in de bundel die daarbij hoort. De bundel '28x Blauwe violen' vordert ondertussen aardig. De eerste redactieronde van mijn verhaal 'Droomboot' is achter de rug en ik was in de gelegenheid ook nog gedichten op te sturen voor mogelijke publicatie. Tenslotte is er ook nieuws van het nieuwe tijdschrift 'Horizonvreter' - er wordt hard aan de eerste editie gewerkt. Ik heb de drukproeven zelfs al gezien. En mijn verhaal 'Het moeras' gaat daarin verschijnen. Als je mij volgt op Facebook of Twitter blijf je van al deze publicaties op de hoogte!

Het was dus eigenlijk helemaal geen rustige periode, zoals je ziet. En nu gaat het festivalseizoen ook weer beginnen. Zo sta ik komend weekeinde, op 3 en 4 maart, op de Comic con Rotterdam in Ahoy bij de stand van uitgeverij Macc. Ik heb de beide boeken van 'De Krakenvorst' bij me en mijn bundel 'Conquistador' en signeer graag een exemplaar voor je. De zaterdag daarna sta ik in de kraam van Macc op de Gothic- en Fantasybeurs in Rijswijk (de Broodfabriek). In een filmpje vertel ik er meer over. Bekijk op het Youtubekanaal van Macc ook de filmpjes van mijn collegaschrijvers. Ten slotte zal ik in april aanwezig zijn op Elfia in de stand van Godijn Publishing, waar ik hoop lezers blij te maken met Conquistador, en in mei sta ik natuurlijk op Keltfest, want als er een bundel uitkomt van een wedstrijd die ik heb gejureerd ben ik van de partij! Ik hoop je op een van die gelegenheden tegen te komen.