zaterdag 23 januari 2016

De eerste recensies van 'De loser die wint ...'

Altijd spannend voor een schrijver: wat vinden andere mensen van je boek? De afgelopen weken kwamen de eerste reacties van mensen binnen.

Henk Medema dook op zijn blog het boek in en probeerde te definiëren waar het over ging: "Dit boek is zelf een verhaal, waarin vanaf het allereerste begin (zelfs al op het omslag: een jongetje dat bij het voetballen aan de kant zit) de auteur zelf een rol speelt ... Wat Klein Haneveld laat zien is zowel zijn eigen persoonlijke betrokkenheid als die van God. In het leven van ons allen schrijft de Heer zijn verhaal. 
Het verhaal zelf is, frappant genoeg, juist gewoon, zelfs als het ongewoon is, als de auteur bijvoorbeeld nogal uitgebreid vertelt over een reis naar Hyderabad, India (105vv), eindigend in een avontuur dat veroorzaakt werd door 'de' beroemde IJslandse vulkaanstofwolk (184v). Die gebeurtenissen hebben een bijzondere indruk in zijn leven achtergelaten, maar dan als een afdruk die zich uitdrukt in zijn eigen leven. 
Deze recensie klinkt niet zeer verhelderend, dat begrijp ik wel, maar dat is niet anders: dit boek vraagt om gelezen te worden en doordacht te worden. Het is een bijzonder boek, waarvan je, net als van alle goede boeken, kunt zeggen dat onbevangen lezen de enige goede manier om er wat mee te laten gebeuren, en dan is het bijna onvermijdelijk dat er iets met je gebeurt. Wat? Dat weet ik niet, want het einde van Gods verhaal, de afloop, de ontknoping, ‘le denouement’ (203) is open, uitmondend in het Grote Verhaal van God Zelf. Wie zo’n open zoektocht aandurft, waagt én wint."

Op Facebook schreef Daniel de Wolf een uitgebreide aanbeveling van mijn boek. Hij volgt mijn blog al jaren en is fan mijn filmbesprekingen. "Zijn beschouwingen zijn uitermate persoonlijk en daardoor kwetsbaar - iets waar ik veel waardering voor heb. Daarnaast is Johan een scherpzinnig denker, die onvermoeibaar probeert om foutieve patronen in zijn denken (die hem bijvoorbeeld meegegeven zijn door een fundamentalistische vorm van christendom) te deconstrueren en aan te vallen. Maar daarnaast zoekt hij voortdurend naar wat dan overblijft als alternatief - en dan kom je bij termen als 'het Grote Verhaal', maar ook bij een 'sacramentele visie op het leven'. Grote termen, maar door de kwetsbaarheid waarin Johan deze termen vervlecht met zijn eigen leven en de schoonheid van wat hij ontdekt, worden ze behapbaar en toegankelijk ... Dat Johan besloot om delen van zijn blog uit te werken tot een boek stemde mij dan ook enthousiast ... Net als zijn blog is 'De loser die wint' een unieke mengeling van persoonlijke verhalen en zelf-therapie, theologie, filosofie en talrijke verwijzingen naar films en literatuur. Vanaf deze plek wil ik iedereen van harte dit boek aanbevelen!"

Matthijs Den Dekker ging op zijn blog flink de worsteling aan met het boek! "Dit is geen rationeel verhaal waar je anderen mee kunt overtuigen. Het boek gaat in op de diepste verlangens van de mensheid. Op dat onbestemde gevoel dat zegt ‘Dit kan niet anders – dit moet het zijn – ik geloof dit – maar waarom?’ De vraag die Johan in het boek stelt is: Kies je ervoor je eigen verhaal te vertellen, waarin je de held bent, maar dat uiteindelijk uitloopt op teleurstelling en tekortschieten? Kies je ervoor het verhaal van de wereld te geloven, waarin het recht van de sterkste geldt en je vooral voor jezelf moet zorgen? Of leef je in het verhaal van God, besef je –geloof je– dat dit het verhaal is dat klopt? Wat dit boek bij mij losmaakte was het diepe verlangen ook in Gods verhaal te leven. Of meer het besef dat ik al in dat verhaal leef. Niet omdat ik kan aantonen dat het waar is, maar omdat ik diep in mijn hart weet dat het waar is. Dit is het verhaal dat klopt. En ik wil heel graag ontdekken wat God nog meer te vertellen heeft."

Jos Strengholt, anglicaans priester in Egypte, schreef op Facebook: "Dutchies, very worthwhile buying and reading. Personal, intelligent, convincing." Hij zal later een meer uitgebreide recensie schrijven.

Facebookvriend en volger van mijn blog Hans Zellenrath stimuleerde mij om een serie blogs uit 2011 op mijn blog om te werken tot een boek. Afgelopen week schreef hij me wat hij vond van het eindresultaat: "Hallo Johan, wat een mooi boek heb je weer geschreven: 'De loser die wint.....' Gods verhaal met ons is liefde. Het credo van de kerk waartoe ik behoor is: 'God is liefde en God is goed! En ja, God is liefde! Heel mooi hoe je onze en jouw eigen zwakheid in het verhaal plaatst zodat wij sterk worden in God. Ook jouw persoonlijke belevenissen, naar de vrijheid van Gods kinderen ... Prachtig ingevuld want in jouw leven nemen verhalen een belangrijke plaats in. Het grootste verhaal van het Koninkrijk van God, dat geen mythe is, is Jezus Christus opstanding uit de dood, daar draait alles om. Zijn overwinning over de dood toont Gods onvoorstelbare liefde voor ons en voor deze kapotte wereld. Dank voor je delen in dit boek, voor je liefde en dat je duidelijk maakt dat Zijn liefde alle mensen geldt!"

Mijn vrouw Bianca is misschien geen heel objectieve bron wat betreft deze materie , maar zij schreef op Goodreads het volgende:  "This book ... describes a way of believing in the love of God that is very inspiring to me and makes it impossible not to be hopeful about the future. The book makes me long to live in trust and love. It makes me want to love and respect others more. It makes me feel loved and protected by God. In my view Johan is very convincing in describing what would truly be great news. And after reading this book I want it to be true more than anything."

Voor de volledigheid moet ik natuurlijk melden dat afgelopen week ook in het Nederlands Dagblad een recensie stond. Het is een hele eer te worden uitgekozen om gerecenseerd te worden. De recensent vond het verhaal dat ik in mijn boek vertelde echter 'niet verrassend of spannend'. Ik weet niet of hij nu bedoelde of ik mezelf niet als succesvol christelijk avonturier presenteerde, want dat zou het thema van zwakheid hebben gemist, of dat hij wat ik over Gods verhaal vertelde niet verrassend vond - terwijl wat ik zeg toch evangelische christenen wel op het achterhoofd zou kunnen laten krabben. Laat ik het er op houden dat als iedereen het over mijn boek eens zou zijn, ik iedereen naar de mond hebben willen praten, en dat zou ook geen compliment wezen! Dus wil je zelf weten wie er gelijk heeft, de recensenten hierboven of de krant, dan weet je wat je te doen staat!

Je kunt het boek kopen op Bol.com, maar ook bij de christelijke boekwinkel. Maar je kunt ook komen naar de signeersessie aanstaande zaterdag 30 januari van 14.00 uur tot 15.00 uur in de Bijbel In in Delft (Voldersgracht 30A). Ik heb begrepen dat de winkel er een mooi feestje van gaat maken. En ik neem ook nog wat van mijn eerdere boeken mee, mocht je die nog niet gelezen hebben. 

Heb je 'De loser die wint ...' gelezen, dan zou ik het gaaf vinden als je een reactie achterlaat op Bol.com of op de Goodreadspagina van mijn boek. Of op mijn blog! Of per mail (JohanKleinHaneveld@gmail.com). Ik vind het namelijk erg leuk om te horen wat mensen van mijn boek vinden!