maandag 7 november 2011

Amerika: schilderen met micro-organismen

Dit is mijn laatste serie foto's uit het nationale park Yellowstone. De reis deed immers meer bestemmingen aan. Maar het moge duidelijk zijn dat dit park op mij wel indruk maakte. Een van de dingen die ik zo bijzonder vind is de aanwezigheid van hitteminnende micro-organismen, met name archaea (levensvormen die lijken op bacteriĆ«n, maar daar net zo min aan verwant zijn als dat wij dat zijn), maar ook algen en bacteriĆ«n.  Deze zogenaamde 'Thermofielen' kunnen overleven in omgevingen die dodelijk zijn voor andere soorten. In kokend of bijna kokend water bijvoorbeeld, maar ook in extreem zuur of basisch water. Het herinnert me eraan dat leven zich aan bijna alle omstandigheden kan aanpassen en dan ook nog kan floreren. En deze soorten, in allerlei kleuren, verven het landschap in abstracte patronen. Mooi om te fotograferen!

Voor wie mijn foto's mooi vindt: eind november verschijnt 'Het Boek van de Natuur' onder redactie van Rene Fransen en Reinier Sonneveld - met onder andere dertien foto's van mijn hand, met daarbij geschreven overdenkingen.