vrijdag 1 april 2011

Lego, Amerikaanse Romeinen, Cars 2, leuke blogs, genade en verlangen


Voor de Legoliefhebbers: hier zou ik me ook wel vermaken (750.000 steentjes). En hier kun je zien hoe een enorme Star Wars-set wordt gebouwd met lego! Op de foto de hoogste toren ooit gebouwd met lego.

Wie bereikte Amerika voor Columbus? In elk geval de Vikingen, en de Polynesiers waarschijnlijk ook. En misschien zelfs de Romeinen?

Deze link kreeg ik opgestuurd van een vriendin, die dacht dat ik de foto's wel kon waarderen. En dat is ook zo! Prachtig!

Dit idee heb ik volgens mij (nog) niet in SF-boeken gevonden: planeten dichter bij het hart van de melkweg zouden opgewarmd kunnen worden door donkere materie, en zo zelfs vloeibaar water kunnen herbergen op hun oppervlak.

Een prachtig fossiel van een bloeiende plant uit het Krijt-tijdperk. En waren bloemen verantwoordelijk voor het uitsterven van de dinosauriƫrs?

De trailer van een nieuwe Pixar-film is altijd goed nieuws. Zelfs als het gaat om Cars 2. Ik hou wel van een goede James Bond-persiflage. Is dat een Aston Martin met de stem van Michael Caine? Oh en hoorde ik daar de Newsboys?

Een nieuwe blog die ik heb ontdekt, voor de fans van Wells, Verne en Conan Doyle, en Ghibli, Chesterton et cetera. "A weblog for people of intelligence and good breeding who enjoy rousing Victorian-Edwardian Scientific, Imperial and Planetary Romances, Retro-Futurism, Victoriana, silent and early cinema, and authentic tales of history and exploration." Ik vond er onder andere dit wat oudere stripverhaal van Hayao Miyazaki.

Ik vond ook een blog voor de schrijvers en lezers van christelijke SF en fantasy, tot wie ik ook behoor. (Beide categorieƫn).

Prachtige blog met een voorbeeld van negatief zelfbeeld waar ik me pijnlijk genoeg in herken. Lezen!

Een paar citaten van de vorig jaar overleden InternetMonk over genade. Good stuff! "Some Christians want it very clear that you can’t expect to be saved by grace if you don’t live right. Straighten up and fly right, and you’ll get to heaven. Oh yeah….by grace. Grace has become just a code word for works in a lot of evangelical minds. The point to see here is that we tend to get anxious about the way God is doing things. If he starts getting all overly generous on us, we want to call him off to the side and see if we can’t add a few rules and expectations in there so WE feel better ... Choose death to anything but grace, so you can one day be alive in nothing except grace."

Wat we doen met ons verlangen, of 'sehnsucht', zoals Lewis het noemde. "When we broke ourselves with our sin, the image of God in us was fractured, and the sound of its breaking is like a signal from our hearts sent out to deepest space in search of reception."