vrijdag 4 maart 2011

Disney, draken, slijmprikken, orthodoxe redding, kerk en open theisme

Voor de Disneyfans: onder andere Olivia Wilde als de boze heks, Tina Fey als Tinkerbell, Jeff Bridges als Beast, en Rachel Weisz als sneeuwwitje.

Een nieuwe trailer voor Age of the Dragons - Moby Dick met draken!

Slecht nieuws voor mannen: we zijn afhankelijk van een enkel eiwit, dat de expressie van de genen op het X-chromosoom verdubbelt. Althans, zo werkt het bij fruitvliegjes. Als dat eiwit wordt weggevangen, gaan mannetjesvliegen dood ...

De slijmprik is de enige gewervelde diersoort (tot nu toe dan) die voedsel kan absorberen door de huid ...

Het is makkelijk om van bacteriƫn en andere eencelligen te denken dat ze primitiever zijn dan meercelligen of mensen, maar in feite zijn deze soorten net zo goed aan hun omgeving aangepast, of misschien zelfs beter (gezien hun evolutionaire succes). Nu blijkt bijvoorbeeld dat bacteriƫn middels nanobuisjes kunnen communiceren met andere bacterien van dezelfde soort en zelfs andere soorten. Zo kunnen ze signaalmoleculen uitwisselen en zelfs genetische informatie!

Het verschil tussen het 'westerse/protestantse' beeld van redding en het 'oosters orthodoxe' beeld van redding, uitgebeeld met behulp van stoelen. Hoe meer ik hoor over de oosterse kerk, hoe meer ik besef dat wat ik de laatste jaren aan het ontdekken ben over de liefde van God en het goede nieuws, bij hen al duizenden jaren lang bekend is. Ik ben niet zo van de rituelen, dus denk niet dat ik me zal bekeren, maar ik zie deze gelovigen als 'oudere broers', die al een eind op weg zijn op dezelfde weg. (HT: Brambonius Cools)

Ik hoor het mensen wel vaker zeggen: wees een keertje wat aardiger voor jezelf! Nu blijkt dat uit onderzoek dus inderdaad tot meer verandering te leiden in je leven dan zelfkritiek. "People who score high on tests of self-compassion have less depression and anxiety, and tend to be happier and more optimistic. Preliminary data suggest that self-compassion can even influence how much we eat and may help some people lose weight ... People believe self-criticism is what keeps them in line. They have gotten it wrong because our culture says being hard on yourself is the way to be.”

Wayne Jacobson krijgt de vraag hoe hij de bijbelse opdracht ziet om als gelovigen samen te komen. Hij antwoordt: "House church can be a great tool, if people come to really engage God and each other. It can be a really sick substitute if people are committed to house church not other brothers and sisters. What so many groups miss is that the relationship must take precedence over the meetings. Meetings are a byproduct, not the method or the goal. If we’ll engage caring relationships first and begin to find a common heart together over dinner and evenings together as friends, we will find time to gather together as that network expands." Dit komt overeen met wat ik betoogde in mijn blog over expectation en expectancy.

Jesus Creed citeert John Polkinghorne, die betoogt dat de christelijke hoop bestaat uit de opstanding, omdat we als mens een eenheid zijn. "We are animated bodies, not incarnated souls. The Platonic ideal of a soul freed from the flesh at death makes no sense scientifically or theologically. The human soul has no natural immortality and a human life after death must include a re-embodied existence by act of God. The Christian form of our hope for the future is resurrection." Wat in elk geval eeuwig is, is Gods karakter, dat wil zeggen: Gods liefde: "I think that God’s love and mercy is unending in that respect. So I don’t think that the divine offer of life and of redemption is for this world only. It isn’t and 80 year limited offer, buy now.I do not myself think that a curtain comes down at death and if you’re on the wrong side of it God says OK, you’ve had your chance, you missed it. That doesn’t seem to be the God and Father of our Lord Jesus Christ." Ik denk dat ik maar eens wat van Polkinghorne moet gaan lezen!

Een wat oudere blog van Greg Boyd, waarin hij betoogt dat ieder mens leeft als een 'open theist', dat wil zeggen: "Whatever a person may theoretically believe, they act like the future is partly open. It’s not their fault. For, as a matter of fact, there’s no other way to act." Een andere manier om het te zeggen is misschien: we leven allemaal alsof we in een verhaal leven. God zien als persoon in het verhaal, in plaats van als regisseur of schrijver, plaatst vraagtekens bij de gedachte dat de hele toekomst tot in alle details door God is vastgelegd, of dat God (de held) vrij handelt in de tijd en er actief voor zorgt dat het goede einde plaatsvindt. Vergelijk in dit verband ook een andere blog van Greg Boyd, over de lelijkheid van het determinisme. Een verhaal is geen wetenschappelijk artikel. Een verhaal heeft ook een esthetisch aspect. En wil het verhaal van ons leven 'mooi' zijn, dan moet misschien dus niet alles van te voren vastgesteld zijn.