zaterdag 19 februari 2011

Vleesetende planten, evolutie, Ubik, Pinokkio, overspannenheid en alverzoening

635 miljoen jaar geleden ontstond er een kortstondige opbloei van diversiteit van leven tussen zuurstofarme periodes in ... die eindigde toen de zuurstofconcentraties instortten, zo snel dat de fossiele zeewieren met wortels en al bewaard bleven. Kijk hier voor een aantal fraaie computeranimatiefilmpjes over het leven in het Cambrium.

Hoe het blaasjeskruid zijn prooien vangt - deze vleesetende plant is eigenlijk net zo bijzonder als de Venus' vliegenval. Tijd om mijn 'vleesetende planten kweekpakket' eens te gaan uitpakken!

Een voorbeeld van hoe snel evolutie kan gaan: vissen in de Hudson rivier verkregen een mutatie waardoor ze bestand waren tegen gifstoffen.

Michel Gondry (creatieve filmmaker) verfilmt Ubik van Philip K. Dick.

En Guillermo del Toro werkt samen met de Henson studio om een 'stop motion' versie van Pinokkio te maken.

Een nieuwe trailer voor superheldenfilm Thor. Episch. Met monsters!

Het verschil tussen Jezus' evangelie en het zelfhulpevangelie.

Deze blogger vertelt hoe mede door zijn overspannenheid het beeld van een superchristen voor hem in duigen viel. Wat hij daarvoor in de plaats vond was vrijheid: "Ware vrijheid is niet een keurslijf van regeltjes en wetten, het is niet uit plichtsgevoel en schuldbesef de bijbel gaan lezen of als een boer met kiespijn stille tijd houden. Vrijheid is een speeltuin! Van God mag ik alles doen. En omdat ik van Hem houd, doe ik uit vrije wil, uit liefde dingen die Hem blij maken. Niet meer omdat het moet of omdat ik me afvraag wat de superchristenen van mij zullen denken." Amen.

En Experimental Theology verdedigt de alverzoening (de leer die zegt dat uiteindelijk alle mensen gered worden) - niet vanuit soteriologische motieven, maar uit de vraag naar het lijden in de wereld. "Whenever you find a person who doesn't "get" universalism (not that they have to believe it, they just have to "get" it) you'll have person who doesn't "get" the problem of horrific suffering. The two, in my experience, are of a piece ... The more a person believes, the more deeply he experiences pain over the suffering in the world, and the more passionately he asks about God and the new creation."