maandag 11 januari 2010

Starbucks, niet menselijke personen en John Eldredge


Als vervolg op mijn bericht over kerkzijn: wat als Starbucks georganiseerd was als een kerk? Ik heb trouwens afgelopen vrijdag bij de nieuwe Starbucks in Leiden gezeten. Lekker.

Verdienen dolfijnen rechten als niet menselijke personen? En heeft dat theologische consequenties?

Gewervelde dieren kwamen achttien miljoen jaar eerder aan land dan we dachten. En ze waren toen al drie meter lang.

Goed nieuws (eindelijk): koraal kan herstellen van de gevolgen van klimaatverandering. Misschien kan ik over een paar jaar toch nog de rode zee zien!

Een goede Podcast met John and Stasi Eldredge over hun nieuwe boek: Love and War. Het gaat over het huwelijk, en hoe dat de plek is waar God ons wil vormen. Ik heb erg genoten van hun vorige boeken (die waren levensveranderend) en ik neem aan dat hetzelfde geldt voor deze.

Er is afgelopen jaar weer veel gebeurd op het gebied van de cryptozoologie: de studie van uitgestorven geachte, mythische of zeer zeldzame diersoorten, een van mijn interessegebieden (hoewel ik niet meer in het monster van Loch Ness geloof). Hier is een top tien van verhalen uit 2009. Interessant: de baby coelacanthjes. Lief!
(Update: het ziet ernaar uit dat deze site uit de lucht is, helaas.)

Een profiel uit Time over een van mijn favoriete auteurs, C.S. Lewis, uit 1947.