donderdag 7 januari 2010

Exoplaneten, slimme chimps en Gods glorie in de evolutie


Vijf nieuwe planeten om andere sterren! En een planeet die maar vijf keer zo zwaar is als de aarde (de lichtste exoplaneet ooit gevonden), met een oppervlak van lava, en waarschijnlijk een overblijfsel van een gasplaneet!

Er waren vroeger meren op Mars. Een mooie plek om naar leven te zoeken later.

Chimpansees kunnen cultuur aan elkaar overdragen. Ze gebruiken stokken of sponzen van bladeren om aan honing te komen.

Goed advies van blog The Thinklings: je hoeft je niet schuldig te voelen als je uitrust. Voor sommigen is dat vanzelfsprekend, maar ik moet mezelf daar nog vaak aan herinneren.

De top tien films van Jeffrey Overstreet. Eigenlijk moet ik ze allemaal nog kijken!

De vierde bijdrage van Tim Stafford over wetenschap en geloof en het blijkt dat evolutie wel eens iets zou kunnen zeggen over de werkwijze van God, namelijk dat hij niet een ingenieur is die iets als de giraffennek uittekent en vervolgens opbouwt, maar meer een kunstenaar die met de beschikbare materialen werkt aan iets moois. "Evolution is not simply the story of chance. It is the story of chance operating within the laws of physical necessity. That necessity is astonishingly finely tuned."

In online comic PvP wordt mijn favoriete strip Calvin and Hobbes op de hak genomen. Kijk ook de volgende afleveringen!

En N.T. Wright, wiens boek Surprised by Hope tot mijn favorieten behoort, komt dit jaar met een nieuw boek: After You Believe. Why Christian Character Matters. Ik heb het direct op mijn lijstje gezet. Hier is een interview met deze Anglicaanse bisschop. Het boek blijkt ook aan te sluiten bij mijn serie over hemel en hel (dat deels is gebaseerd op Surprised by Hope): "Once one has grasped that the ultimate goal of the Christian life is not going to heaven or something like that, but rather being God’s Royal Priesthood in the new heavens/new earth, the idea of the virtues can be reworked as the character-strengths we need in order to anticipate, in the present time, that ultimate vocation in the future."